چقدر درباره معاملات فصلی می دانید؟

سامانه معاملات فصلی

معاملات فصلی و گزارش مربوط به آن از مباحث مالیاتی نسبتاً جدیدی است که این روزها زیاد به گوش می‌رسد. اما معاملات فصلی چیست؟ گزارش معاملات‌فصلی چیست؟ معاملات‌فصلی و ارزش افزوده چه تفاوتی با هم دارند؟ اگر به دنبال پاسخ این قبیل سؤالات هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

معاملات فصلی چیست؟

معاملات‌فصلی به تمامی معاملاتی می‌گویند که در یک مدت زمان معین که بازه‌هایی سه ماهه می‌باشد، صورت می‌گیرد. دوره سه ماهه با آغاز هر فصل خورشیدی، شروع می‌شود.

صورت معاملات فصلی چیست؟ (گزارش معاملات فصلی چیست؟)

صورت معاملات‌فصلی، یکی از روش‌های افزایش سرعت، دقت و شفافیت در روند ارزیابی مالیات می‌باشد. به گزارش معاملات‌فصلی نیز شناخته می‌شود.

منظور از گزارش معاملات‌فصلی، ثبت اطلاعات مربوط به معاملات‌فصلی خرید و فروش، قراردادها، ارائه اطلاعات واردات و صادرات، بیمه، حمل و نقل و اجاره مربوط به یک فصل می‌باشد.

فرق معاملات فصلی و ارزش افزوده چیست؟

یکی از سؤالات رایج در این زمینه، فرق معاملات‌فصلی و ارزش افزوده  چیست؟ می‌باشد. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که در معاملات‌فصلی و صورت حساب مربوط به آن، تنها به شفاف سازی معاملات‌فصلی خرید و فروش و اقدامات معامله گران در حین انجام معامله، اختصاص دارد. بدین منظور تنها کافیست فهرست کاملی از معاملات، ارائه شود و دیگر نیازی به پرداخت مالیات اضافه‌ای نیست. اما ارزش افزوده، نوعی مالیات می‌باشد که مشمولین، علاوه بر آن، باید صورت معاملات‌فصلی را نیز ارائه دهند.

قوانین معاملات فصلی

اکنون که با مفهوم معاملات‌فصلی، صورت معاملات فصلی و فرق معاملات‌فصلی با ارزش افزوده آشنا شده‌اید، خوب است که قوانین معاملات‌فصلی را نیز بدانید.

قانون معاملات‌فصلی در کشورمان ایران طبق ماده 169 به این صورت است که مؤدیانی که مشمول ارائه صورت معاملات‌فصلی هستند، موظفند صورتحساب مربوط به تمامی معاملات خرید و فروش خود را به همراه شماره اقتصادی خود و طرف دیگر معامله، ارسال کنند. همچنین باید در بازه‌های زمانی سه ماهه، صورتحساب معاملات‌فصلی خرید و فروش خود را به سازمان امور مالیاتی در قالب‌های مشخص، ارسال نمایند.

منظور از معاملات‌فصلی 169، قوانین و جرائم مربوط به معاملات فصلی، طبق ماده 169 می‌باشد.

نکته قابل توجه در خصوص افراد حقیقی که شماره اقتصادی دریافت نکرده‌اند، این است که از کد ملی به جای آن استفاده شود. همچنین اشخاص حقوقی، در صورتی که شماره اقتصادی نداشته باشند، شناسه ملی، جایگزین آن می‌شود.

معاملات فصلی 169
چه مواردی در معاملات فصلی درج می‌شود؟

صورت حساب معاملات‌فصلی باید حاوی اطلاعاتی اعم از اطلاعات مربوط به معاملات براساس استانداردهای سازمان امور مالیاتی و شماره اقتصادی طرفین معامله باشد.

همچنین در خصوص معاملات مربوط به صادرات و واردات، اطلاعاتی نظیر شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی، کد گمرک ترخیص کننده و صرفاً در موارد وارداتی، شماره اختصاصی افراد خارجی باید در صورتحساب معاملات‌فصلی، درج گردد.

همچنین صورتحساب، اسناد درآمدی صادره و فهرست معاملات ارسالی برای معاملات ارزی نیز باید شامل مبالغ ارزی، نوع ارز، نرخ برابری ارز و معاد ریالی معامله انجام گرفته بین طرفین می‌باشد.

جرائم معاملات فصلی

همانطور که به آن اشاره نمودیم برای هر تخلف از قوانین معاملات فصلی، جرایمی در نظر گرفته شده‌است که با عنوان جرائم معاملات‌فصلی، شناخته می‌شود. تخلف در صورتحساب معاملات‌فصلی و جرائم معاملات فصلی عبارت است از:

اقداماتی نظیر عدم صورتحساب، عدم درج شماره اقتصادی خود و یا دیگر طرفین معامله در صورت حساب معامله، استفاده از شماره اقتصادی دیگر افراد در صورتحساب خود، و یا بالعکس (استفاده از شماره اقتصادی خود در صورتحساب مربوط به دیگران) تخلف محسوب شده است. همچنین جرائم معاملات‌فصلی مربوط به آن، میزان 2 درصد مبلغ مورد معامله می‌باشد.

همچنین در صورتی که صورت معاملات‌فصلی خود را مطابق روش‌هایی که سازمان امور مالیاتی، اعلام کرده‌است، ارسال نکنید نیز به میزان 1 درصد مبلغ معاملاتی فهرست‌های اعلام نشده، جریمه خواهید شد.

نحوه ارسال صورت معاملات فصلی به چه صورت است؟

نحوه ارسال صورت معاملات‌فصلی، الکترونیکی می‌باشد؛ به عبارت دیگر برای ارسال صورت معاملات‌فصلی، تنها باید از روش الکترونیکی استفاده نمود. هیچ روش دیگری اعم از شیوه دستی، قابل قبول نیست.

به دو روش برخط و غیر برخط، می‌توان صورت معاملات‌فصلی را ارسال نمود؛ به این صورت که:

روش بر خط

در این روش از ارسال صورت معاملات‌فصلی، مؤدی باید به سامانه معاملات فصلی، مراجعه کند. همچنین از طریق آن، معاملات خود را وارد نموده و در نهایت آن‌ها را به سامانه معاملات‌فصلی، ارسال نماید.

روش غیر برخط

مؤدی در این روش ابتدا باید به وبسایت سازمان امور مالیاتی مراجعه نماید. در مرحله بعد اقدام به دانلود نرم افزار صورتحساب معاملات‌فصلی نماید. پس از دانلود، نرم افزار را اجرا نموده و اقدام به ارسال گزارش معاملات فصلی کند.

همچنین مودیان می‌توانند با استفاده از نرم افزارهای حسابداری که مورد تائید سازمان امور مالیاتی می‌باشد. صورت حساب‌های مالی خود را ثبت کند. همچنین در زمان لازم برای بارگذاری صورت معاملات فصلی در سامانه معاملات‌فصلی، آن‌ها را از نرم افزارهای مربوطه، دریافت کنند.

سخن پایانی

ما در این مطلب، سعی کردیم همه آنچه لازم است درباره معاملات فصلی بدانید را بیان کنیم. امید است که به شما عزیزان در درک این مفهوم کمک کرده باشیم. اکنون در پایان این مقاله، شما می‌توانید سؤالات و یا نظرات خود را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

مشاور مالیاتی

مقاله

ارزش افزودهسازمان امور مالیاتیگزارش معاملات فصلیمعاملات فصلیمعاملات فصلی 169

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *