تنخواه حسابداری چیست؟

تنخواه حسابداری

معرفی تنخواه حسابداری:

در طول سالها ، سازمانهای رو به رشد با نگرانی هایی در مورد مدیریت هزینه های سازمانی روبرو شده اند. مدیریت هزینه سازمانها را ملزم به استفاده از تنخواه گردان حسابداری کرد. مهمترین هدف از ایجاد طبقه بندی تنخواه گردان حسابداری و کنترل کامل بر هزینه های هر واحد ، پرداخت آسان و حذف فرآیندهای اداری و در نتیجه کاهش عملیات حسابداری است. در ادامه این مقاله با مفهوم تنخواه گردان در حسابداری و تنخواه دار آشنا می شوید. انواع تنخواه گردان به طور کامل توضیح داده شده است.

تنخواه حسابداری مبلغی است که برای پرداخت هزینه های اندک روزانه شرکت و سهولت کار هزینه می شود. در اکثر شرکت ها مقداری پول نقد برای هزینه هایی وجود دارد که امکان صدور چک برای آنها وجود ندارد. این مقدار پول نقد که به شخص خاصی داده می شود تنخواه نامیده می شود که باید به نفع شرکت باشد.

وجه تنخواه حسابداری به چه کسی تحویل داده میشود؟

وجه تنخواه به یکی از کارکنان شرکت که معمولاً مامور خرید است، تحویل داده می شود. این شخص باید کلیه سوابق هزینه های انجام شده و هزینه های ایاب و ذهاب را به صورت رسید یا فاکتور نگهداری کند. این اسناد باید به طور مرتب برای تایید به حسابدار ارائه شود. این اسناد باید تاریخ و هزینه داشته باشند، حتی اگر هزینه کمی باشد. زیرا در پایان سال ، مجموع این هزینه های ناچیز به مقدار زیادی تبدیل می شود.

پس از تهیه اسناد مالی، تنخواه دار باید آن را به حسابدار مجموعه تحویل دهد. این اسناد، پس از تأیید مدیریت بخش حسابداری، در قسمت بایگانی شرکت در حساب تنخواه بایگانی می شود. نکته مهم در مورد تنخواه این است که منابع مالی شرکت به هیچ وجه نباید برای منافع شخصی مورد استفاده قرار گیرد. این مبلغ فقط باید صرف امور مالی شرکت شود. در اکثر شرکت ها و موسسات بزرگ، شغل تنخواه یک شغل بسیار حساس و مهم است.

معرفی تنخواه حسابداری

هدف از تعیین تنخواه حسابداری چیست؟

در کلیه امور مربوط به حسابداری و امور مالی ، سه هدف کلی برای تعریف حقوق حسابداری تعریف شده است.این اهداف عبارتند از:

تسهیل و تسریع در پرداخت:

همانطور که در بالا ذکر شد ، هدف اصلی از تعیین تنخواه حسابداری ، تسهیل عملیات روزمره شرکت و تسریع پرداخت های جزئی و ضروری است که از طریق بانک یا حسابداری قابل پرداخت نیست.

افزایش کنترل نقدی:

محاسبه کلیه هزینه های پرداخت شده برای امور روزمره شرکت مبلغ بالایی است. با تعریف تنخواه گردان حسابداری با نظارت و کنترل دقیق تر این هزینه ها امکان پذیر است.

کاهش حجم عملیات پرداخت نقدی و بانکی:

یکی دیگر از اهداف تعریف تنخواه گردان حسابداری ، کاهش حجم عملیات پرداخت شرکت است. زیرا با توجه به تعریف فعالیت‌هایی که تنخواه برای آنها در نظر گرفته شده است حجم بالایی از این فعالیتها در ماه وجود دارد که منجر به افزایش عملیات حسابداری شرکت می شود.

روش‌های تنخواه داری  به دو دسته تقسیم می شوند:

  • تنخواه داری به روش ثابت
  • تنخواه داری به روش متغیر

تنخواه گردان ثابت: اگر بخواهیم ” تنخواه داری ثابت” را به صورت عامیانه و روان توضیح دهیم ، تنخواه دار هزینه های تنخواه را در یک دوره معین ، به عنوان مثال ، یک ماه پیش بینی می کند و گزارشی از هزینه هایی که باید توسط تنخواه انجام شود را به حسابداری ارائه می دهد. حسابدار یا مدیر عامل پس از تأیید گزارش هزینه ، حساب تنخواه را به مبلغ اعلام شده تغییر می دهد. یک نکته بسیار مهم در روش تنخواه داری ثابت این است که تنخواه گردان فقط مجاز به پرداخت هزینه های ثبت شده و از پیش تعیین شده در گزارش است و پرداخت هرگونه هزینه غیر از هزینه های مندرج در گزارش تنخواه گردان، مجاز نمی باشد.

تنخواه گردان متغیر: همانطور که می توانید حدس بزنید ، این روش تقریباً برعکس روش فوق است. حسابدار یا مدیرعامل حساب تنخواه گردان را معادل مبلغ معین (عددی که به عنوان سقف تنخواه گردان گردیده است) ترمیم می کنند که تمام هزینه های احتمالی در این مدت را پوشش می دهد. در پایان ، همانند روش تنخواه گردان ثابت ، گزارش معاملات تنخواه گردان توسط مدیر عامل یا حسابدار تأیید می شود.

تفاوت بین تنخواه گردان و صندوق

تا اینجا ما با تعریف تنخواه حسابداری و هدف آن آشنا هستیم. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که تفاوت بین تنخواه و حساب صندوق که در حسابداری بسیار رایج است چیست. برای شناسایی تفاوت بین تنخواه و صندوق ، بهتر است ابتدا با تعریف حساب صندوق آشنا شوید:

حساب صندوق وجه نقدی است که در شرکت برای انجام پرداختها و دریافتهای روزانه استفاده می شود.

تنخواه حسابداری به حسابداری داده می شود که مستقیماً در روند خرید و انجام امور شرکت مشارکت دارد. در حالی که صندوق در اختیار خریدار نیست.

تنخواه برای مدت معینی در نظر گرفته می شود و میزان آن با توجه به هزینه های شرکت تا سقف معین تعیین می شود اما صندوق این محدودیت را ندارد.

مبلغی که به فرد تنخواه دار تعلق می گیرد به عنوان مطالبه شرکت از تنخواه دار محسوب می شود و در صورت باقی ماندن مبلغی در پایان سال یا دوره مالی ، باید به حساب شرکت واریز شود. اما صندوق دارایی شرکت است.

طبق تعریف ، تنخواه برای هزینه های کوچک و مستمر شرکت در نظر گرفته می شود ، در حالی که صندوق برای شرکت هایی مناسب است که عملیات فعلی آنها با دریافت و پرداخت نقدی به تعداد زیاد همراه است.

نتایج در نظر گرفتن تنخواه حسابداری

همانطور که مشاهده می کنید ، تنخواه حسابداری مبلغی است که به منظور پرداخت هزینه های جزئی و روزانه شرکت به گیرنده ارائه می شود تا با کنترل وجه نقد در شرکت و تسهیل عملیات پرداخت ، از افزایش حجم عملیات حسابداری جلوگیری شود. پس از تأیید صلاحیت توسط مدیران ، تنخواه دارها به صورت ثابت و متغیر تعیین می شوند. انها موظفند در ازای هزینه هایی که متحمل می شوند ، اسناد را به حسابداری ارائه دهند. بخش حسابداری نیز اسناد مالی ارائه شده را پس از بررسی و تأیید بایگانی می کند. البته رسید تنخواه دار باید شرایط لازم برای تأیید را داشته باشد.

ما همچنین انواع حساب های تنخواه و تفاوت آنها با صندوق را ذکر کردیم. هزینه های ناشی از حساب تنخواه باید همزمان ثبت شود ، اما هزینه های صندوق به صورت روزانه ثبت می شود. علاوه بر این ، پرداخت های صندوق محدود نیست ، اما مبالغی که باید از حساب تنخواه پرداخت شود از قبل مشخص شده است.

مشاوره مالی و مالیاتی تراز برتر

ارتباط با مشاورین تراز برتر در اینستاگرام

مقاله

تعریف تنخواه حسابداریتفاوت بین تنخواه گردان و صندوقتنخواه حسابداریتنخواه حسابداری چیست؟روش‌های تنخواه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *