صورت مالی چگونه تهیه و تنظیم میشود

صورت مالی

صورت مالی چیست؟

صورت های مالی گزارشی از وضعیت عملکردی و مالی یک کسب و کار است که ساختار یافته است. این صورتها برای استفاده از ذینفعان در نظر گرفته شده است. صورت های مالی شامل اطلاعاتی از قبیل دارایی ها ، بدهی ها ، حقوق مالکیت ، درآمد و هزینه ، سود و زیان ، مشارکت صاحبان و جریانهای نقدی باشد.

کاربران و ذینفعان شرکتها از این اطلاعات برای آگاهی از آینده مالی شرکت استفاده می کنند. به عنوان مثال، هنگامی که شرکت ها می خواهند وام یا تسهیلات بانکی دیگری دریافت کنند، یا می خواهند مواد اولیه مورد نیاز خود را از تأمین کنندگان دریافت کنند، طرف دیگر باید به شرکت نگاه کند و سپس بر اساس آن تصمیم گیری کند.

اگر مشخص شود که شرکت قادر به ایجاد جریان نقدینگی مداوم نیست، طبیعی است که درخواست وام تأیید نشود. در واقع، صورتهای مالی باید نشان دهنده قابلیتهای مالی فعلی و آینده شرکت باشد. نکته مهم در اینجا این است که چه اطلاعاتی و در چه قالبی باید ارائه شود؟ برای پاسخ به این سوال ، باید انواع صورت های مالی را بشناسیم.

معرفی انواع صورتهای مالی

هر نوع صورت مالی با هدف خاصی ارائه می شود. بر این اساس ، انواع صورتهای مالی عبارتند از:

  1. ترازنامه
  2. صورتحساب سود و زیان
  3. صورت سود و زیان جامع
  4. صورت گردش وجوه نقد
ترازنامه

در حسابداری، دارایی ها از مجموع بدهی ها و حقوق دارایی محاسبه می شود. ترازنامه دارایی های واحد تجاری را مشخص می کند. داراییها و بدهیهای مبتنی بر داراییهای جاری و غیرجاری باید در ترازنامه ثبت شود. اگر نقدینگی یک شاخص بهتر و گویاتر برای بیان این موارد است ، طبقه بندی بر اساس آن انجام می شود.

صورتحساب سود و زیان

ما گفتیم که صورتهای مالی برای باز کردن زمان تنظیم مورد نیاز است. این دوره از دوره مالی برای شنیدن فرا خوانده می شود. نسبت سود و زیان میزان درآمد و هزینه و سود و زیان را در دوره مالی مشاهده شده نشان می دهد که شامل فعالیتهای غیرممکن و غیرعملیاتی می شود.

هر چیزی که باعث درآمد یا افزایش دوره مالیاتی می شود باید در صورت سود و زیان ذکر شود. آمار هزینه ها بخشی از صورت های مالی است که در پیش بینی وضعیت فعلی بسیار بیشتر است. بنابراین می توانید هزینه ها را بر اساس ماهیت و نحوه عملکرد آنها دسته بندی کنید. به طوری که اطلاعات کامل در اختیار ذینفعان قرار گیرد.

صورت مالی چیست
صورت سود و زیان جامع

برای آگاهی از همه ابعاد عملکرد مالی در طول یک دوره، لازم است تمام درآمدها و هزینه های مشخص شده در آن دوره بررسی شود. بنابراین نیاز به تهیه صورت مالی (صورت سود و زیان جامع) در این مرحله بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

صورت سود و زیان جامع یکی از صورتهای مالی اساسی است. باید مجموع درآمد و هزینه های شناسایی شده در یک دوره مالی را نشان دهد که توسط عناصر تشکیل دهنده آنها به طور جداگانه به صاحبان سرمایه ارائه می شود.

صورت سود و زیان جامع کلیه اقلامی را که به عنوان حقوق صاحبان سهام تلقی می شود، به جز سود و خروجی سرمایه ارائه می دهد. صورت سود و زیان جامع شامل سود یا زیان خالص دوره با توجه به صورت سود و زیان و سایر درآمدها و هزینه های شناسایی شده به صورت جداگانه است.

نمونه ها شامل مواردی مانند بررسی دارایی های ثابت مشهود، منبع تجدید ارزیابی سرمایه گذاری های طبقه بندی شده به عنوان دارایی های غیرجاری و تفاوت در درآمد و هزینه هایی است. طبق استانداردهای حسابداری در حقوق صاحبان سهام حساب می شود.

سود جامع یک موسسه پس از تصحیح حسابها نشان می دهد که نحوه محاسبه موسسات در فعالیتهای مختلف مانند تجارت یا خدمات در این صورت مالی متفاوت است.

صورتهای گردش وجه نقدی

برای همه شرکتها، گزارشهای حاوی جریان نقدینگی در طول زمان یک موضوع مهم است که نشان دهنده همه فعالیتها ، سرمایه گذاریها و عملکردهایی است که هریک در جذب یا خروج نقدینگی نقش داشته اند. با دریافت این صورت جریان وجوه نقد، شرکتها می توانند فعالیتهای شرکت را ارزیابی کرده و اطلاعات مفید و موثقی در مورد وضعیت مالی شرکت، نقدینگی و پرداخت بدهی به سایر ذینفعان ارائه دهند. در زیر می توانید نمونه ای از اجزای صورت جریان وجوه نقد را مشاهده کنید.

با استفاده از صورت جریان وجوه نقد، می توان توانایی شرکت در پرداخت بدهی های شرکت، پرداخت سود سهامداران و اطمینان از تامین مالی شرکت در برنامه های آینده را ارزیابی کرد.

تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

تجزیه و تحلیل بنیادی صورتهای مالی بسیار مهم است. همه سهامداران سازمان به گزارش سودآوری سازمان نیاز دارند. این گزارشها وقتی با هم ارزیابی شوند ارزشمند هستند. یکی از مهمترین ارزیابیها، ارزیابی نسبی است که نسبت سود، هزینه، تولید و … ، نسبت سالهای گذشته و دوره های مالی و همچنین نسبت عملکرد به شرکتهای رقیب یا صنایع مشابه را تعیین می کند. اگرچه استفاده از نسبت ها به تنهایی یک واحد ارزیابی برای تصمیم گیری نیست. اما طبیعتاً مکمل مهمی برای ارائه راه حل های مناسب برای سازمان است.

علاوه بر ترازنامه و اطلاعات سود و زیان، صورتهای مالی شامل پیوست هایی است که شامل سیاست شرکت، روش محاسبه استهلاک، دارایی های اجاره ای و غیره است. بزرگترین محدودیتی که این صورتها برای سازمانها ایجاد می کند نادیده گرفته می شود. این نرخ تورم است و بر اساس هزینه تاریخی است، بنابراین یادداشت های توضیحی استثناء از ترکیب این اشکال است. صورت مالی عموماً حاوی اطلاعات پرکاربرد و مهمی است که وضعیت بدهی و دارایی های شرکت و نسبت درآمد و هزینه های سازمان را رعایت می کند. با این حال، هدف اصلی از دریافت چنین صورتهای مالی پیش بینی وضعیت آینده شرکت و تصمیم برای سرمایه گذاری و افزایش اعتبار یا در مواردی یافتن علت عدم سوددهی شرکت است.

نتیجه

یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در تهیه صورت مالی مورد توجه قرار گیرد، سادگی و اختصار اطلاعات مندرج در آن و همچنین عدم هرگونه اغراق یا خوش بینی تهیه کنندگان این گونه گزارشات است. برای این منظور، ورود دارایی ها با حداقل ارزش باید ثبت شود. در قسمت مبالغ و هزینه ها، حداکثر هزینه باید در نظر گرفته شود تا به سود کاذب نرسد.

مشاوره مالی و مالیاتی تراز برتر

مقاله

انواع صورتهای مالیتجزیه و تحلیل صورتهای مالیترازنامهصورت سود و زیان جامعصورت مالیصورت مالی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *