صورت مغایرت بانکی چیست؟

صورت مغایرت بانکی

صورت مغایرت بانکی

صورت مغایرت بانکی لیستی از حساب ها در زمان های مختلف است که توسط صاحب حساب بانکی تهیه می شود. این لیست می تواند تفاوتها و مغایرتهای بین اسناد حسابداری را شناسایی کند.

نحوه عملکرد آن به طور کلی به این صورت است که در لیست حسابها ، اسناد حسابداری شامل سپرده ، برداشت ، پرداخت و غیره ذکر شده است. با توجه به تفاوتهای این لیست با موجودی حساب بانکی ، می توان مغایرتها را شناسایی و مرتبط کرد و سعی کرد آنها را حذف کند.

همه چیز در مورد صورت مغایرت‌بانکی ها

در واقع صورت حساب بانکی سندی است که موجودی نقدی ثبت شده در ترازنامه شرکت را با مبلغ مربوطه در صورتحساب بانک مطابقت می دهد. تطبیق این دو حساب به ما کمک می کند تا از صحت اطلاعات وارد شده اگاه باشیم. همچنین نیاز به هرگونه تغییر حسابداری مطلع باشیم.

به منظور اطمینان از صحت اسناد نقدی شرکت ، صورتهای مغایرت بانکی در فواصل منظم محاسبه می شود. همچنین به ما در کشف هرگونه تقلب و دستکاری مالی در این زمینه کمک می کند. این بیانیه سپرده ها ، برداشت ها و سایر فعالیت های اعمال شده در حساب بانکی برای یک دوره خاص را مشخص می کند. رویارویی یک ابزار مفید برای خنثی سازی هرگونه کلاهبرداری مالی است.

در حالت ایده آل ، هر بار که گزارشی از بانک دریافت می کنید ، باید با حساب بانکی خود مطابقت داشته باشید. این کار اغلب در پایان هر ماه ، هفته یا حتی در پایان هر روز توسط مشاغلی که تعداد زیادی معاملات دارند انجام می شود.

مشاغلی که از خدمات بانکی آنلاین استفاده می کنند می توانند صورت حساب های بانکی خود را به طور منظم بارگذاری کنند تا روند انطباق را بررسی کنند. تا بتوانند از صحت فرآیند محاسبه خود مطلع شوند.

اولین قدم تهیه صورت مغایرت است

صورت مغایرت بانکی

اولین قدم در تهیه صورت حساب بانکی بررسی هر مورد ثبت شده در دفاتر شرکت و صورت حساب بانکی است. کلیه اقلام ثبت شده در بدهکار دفاتر شرکت باید با اقلام ثبت شده در بستانکار صورت حساب بانکی و برعکس اقلام ثبت شده در بستانکار دفاتر شرکت با اقلام ثبت شده در بستانکار صورت حساب بانکی مقایسه شود.

مرحله دوم تهیه یک صورت مغایرت است

اقلام باز

در مرحله دوم ، هر موردی که در مرحله اول به آن پرداخته نشده است باید مشخص شود. به این موارد موارد باز گفته می شود و به چهار گروه زیر تقسیم می شوند:

  1. اقلام باز بدهکار دفتر

این اقلام شامل مواردی است که حسابدار شرکت در ستون بدهکار دفتر تعیین شده حساب بانکی ثبت کرده است. اما به دلایلی تا پایان ماه در ستون بستانکار صورت حساب بانکی منعکس نشده است. از جمله این اقلام سپرده هایی است که از سایر شهرها در وجه حساب بانکی شرکت حواله و اسناد آن در اختیار شرکت قرار می گیرد اما مبلغ با تاخیر به بانک می رسد. برخی از این وجوه‌ها “وجه بین راهی” نیز نامیده می شوند.

هنگام تهیه صورت مغایرت بانکی ، اقلام باز شده بدهی دفتر مطابق صورت حساب بانکی به موجودی اضافه می شود.

  1. اقلام باز بستانکار دفتر

این اقلام شامل مواردی است که حسابدار شرکت در ستون بستانکار دفتر تعیین شده حساب بانکی ثبت کرده است ، اما به دلایلی تا پایان ماه در ستون بدهکار صورت حساب بانکی منعکس نشده است. بیشتر این اقلام شامل چک های صادره از طرف شرکت می شود اما گیرندگان چک تا پایان ماه پول خود را از بانک دریافت نکرده اند. به چنین چکهایی “چکهای معوق” می گویند.

هنگام تهیه صورت حساب بانکی ، اقلام بستانکار باز دفتر مطابق صورت حساب بانکی از موجودی کسر می شود.

  1. اقلام باز بدهکار صورتحساب بانک

این اقلام شامل اقلامی است که در ستون بدهی صورت حساب بانکی ثبت شده است. اما شرکت آنها را در ستون بستانکار دفتر تعیین شده حساب بانکی ثبت نکرده است. موارد بازپرداخت بدهی صورت حساب بانکی معمولاً شامل هزینه های بانکی و سایر اقلامی است که بانک از حساب شرکت برداشت کرده است. اما به دلیل ناآگاهی شرکت یا تاخیر در ارسال اسناد ، دفاتر شرکت تا پایان ماه ثبت نشده است.

هنگام تهیه صورت مغایرت بانکی ، اقلام بدهکار صورت حساب بانکی مطابق دفاتر شرکت از موجودی کسر می شود.

  1. اقلام باز بستانکار صورت حساب بانک

این اقلام شامل مواردی است که در ستون بستانکار صورت حساب بانکی ثبت شده است. اما شرکت آنها را در ستون بدهکار شامل می شود. وجوهی که در حساب دفتر تعیین شده حساب بانکی ثبت نشده است. اقلام باز شده بستانکار صورت حساب بانکی معمولاً در بانک شرکت واریز می شود ، اما شرکت از آن مطلع نبوده یا اسناد آن تا پایان ماه به شرکت نرسیده است. بنابراین در دفاتر شرکت ثبت نشده است.

هنگام تهیه صورت مغایرت بانکی ، اقلام باز شده بستانکار صورت حساب بانکی مطابق دفاتر شرکت به موجودی اضافه می شود.

دلایل اصلی تفاوت بین صورت حساب بانکی و سوابق حسابداری چیست؟
تفاوت بین صورت حساب بانکی و سوابق حسابداری

 

برخی از دلایل اصلی تفاوت بین صورت حساب بانکی و موجودی دفاتر عبارتند از:

چک معوق:

در واقع ، چک های معوق ، چک هایی هستند که توسط یک شرکت یا موسسه به منظور خاصی صادر شده اند ، اما هنوز توسط کسی برای دریافت مبلغ به بانک منتقل نشده اند.

هزینه خدمات بانکی:

همه می دانند که بانک ها همیشه هزینه خدماتی را که به مشتریان خود ارائه می دهند کسر می کنند ، که بسیار قابل توجه نیست و بسیار کم است.

خطاهای حساب:

یکی از رایج ترین دلایل نادرست بودن این اطلاعات وجود هرگونه خطا در فرآیند محاسبه است. این خطا می تواند به سادگی با انتقال دو شماره یا ثبت یک تراکنش دوبار رخ دهد.

صورت مغایرت بانکی مطابقت و تراز ارقام سوابق حسابداری با همه مواردی است که در صورتحساب بانک به ما نشان داده شده است. در واقع ناهماهنگی بانک ها یکی از مهمترین مسائل در حوزه مدیریت مالی است. در حسابداری یک کسب و کار ، اعتبار آن مجموعه همیشه باید متناسب با بدهی های آن باشد تا حسابها متعادل شود. همچنین ، هنگامی که مشتری پرداختی را انجام می دهد ، این پرداخت باید با فاکتور مربوطه مطابقت داشته باشد تا از چنین خطاهایی در فرایند جلوگیری شود. از فرم مغایرت بانکی استفاده می شود.

مشاوره مالی و مالیاتی تراز برتر

مقاله

بستانکارسوابق حسابداریصورت مغایرتصورت مغایرت بانکیصورتحساب بانکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *