مالیات و انواع مالیات چیست؟

انواع مالیات

تعریف مالیات چیست؟ / انواع مالیات چیست؟

اگر در واحد مالی و حسابداری شرکت فعالیت داشته باشید یا مدیرعامل مجموعه‌ای باشید، بدون شک بحث مالیات مستقیم و غیر مستقیم از جمله مواردی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.

در این مقاله پیش از هر چیز به تعریف مالیات پرداخته و سپس انواع مالیات را معرفی می کنیم، بعد از آن به مشمولین مالیاتی می پردازیم، کمی از معافیت مالیاتی و مودیان مالیاتی می گوییم.

مالیاتیمالیات طبق تعریف سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) یک پرداخت ضروری ، اجباری و بلاعوض است. ممکن است مالیات از شخص ، موسسه ، اموال و … اخذ شود مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمد جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیتهای اقتصادی است که به دولت تعلق می گیرد ، زیرا ابزارها و تسهیلات لازم برای دستیابی به درآمد و سود توسط دولت تأمین می شود.

اقتصاددانان اغلب از مالیات مصرف در مقابل مالیات بر درآمد حمایت می کنند ، به عنوان مثال سیگار و دخانیات از جمله کالاهایی هستند که دولت ها برای جلوگیری از مصرف آنها مالیات های سنگینی بر آن وضع می کنند.

 

نرخ مالیات چقدر است؟

نرخ مالیات توسط قانون و دولت تعیین می شود. نرخ مالیات در ایران مبلغی است که یک شرکت یا فرد باید در زمان مقرر بپردازد. نرخ مالیات بر اساس اطلاعات و جزئیات دقیق تعیین می شود و نمی تواند مبلغ ثابتی در نظر گرفته شود. اگر سیستم مالیاتی حاکم یک سیستم مالیاتی کارآمد باشد ، انواع مالیات ها بر اساس توانایی واقعی مالیات دهندگان تعیین می شود تا پرداخت مالیات به عاملی برای ورشکستگی یک مشاغل منجر نشود. در یک سیستم مالیاتی کارآمد ، نرخ مالیات برای افراد ثروتمند باید سنگین تر از نرخ مالیات برای افراد کم درآمد باشد.

حالا که می دانید مالیات یعنی چه، می توانیم انواع مالیات را به شما معرفی کنیم. طبق قوانین مالیاتی ایران مالیات به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. هر یک از انواع مالیات به نوبه خود دارای تقسیم‌بندی خاصی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

انواع مالیات:

 

1) مالیات مستقیم

2) مالیات غیر مستقیم

 

اگر مودی مالیات دهنده باشد مالیات مستقیم است ، در غیر این صورت مالیات غیر مستقیم خواهد بود. همچنین مسئول پرداخت مالیات نیز مأمور مالیات نامیده می شود.

 

1) انواع مالیاتهای مستقیم:

الف) مالیات بر دارایی: اساس مالیات بر دارایی ، ثروت مسئول پرداخت مالیات است (مودی). این نوع مالیات به دو دسته تقسیم می شود:

 

مالیات بر ارث: مهمترین نوع مالیات بر دارایی مالیات بر ارث است. مالیات بر ارث مالیاتی است که از اموال و دارایی های شخص پس از مرگ وی اخذ می شود.

مالیات بر عوارض تمبر: مالیات عوارض تمبر یک نوع مالیات مستقیم است که با درج و لغو تمبر روی اسناد ، اوراق و اسناد به منظور شناسایی یا اجرای آنها از مودی دریافت می شود. (مواد 44 تا 51 قانون مالیاتهای مستقیم)

 

ب) مالیات بر درآمد: در این نوع مالیات ، درآمد افراد و شرکت ها (و نه ثروت آنها) اساس مالیات است. می توان گفت مالیات بر درآمد شخصی مهمترین نوع مالیات است. “مالیات بر درآمد” آن نیز به گروه های زیر تقسیم می شود:

مالیات و انواع آن مالیات بر درآمد حقوق

مالیات و انواع آن مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد املاک

مالیات و انواع آن مالیات بر درآمد کشاورزی

مالیات و انواع آن مالیات بر درآمدهای اتفاقی

مالیات و انواع آن مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مالیات مستقیم2) انواع مالیات های غیر مستقیم:

 

الف) مالیات واردات:

این نوع مالیاتها در درجه اول تابع سیاستهای اقتصاد کلان و شرایط اقتصادی کشورها هستند و علاوه بر اینکه راهی برای درآمدزایی دولتها هستند ، اغلب برای حمایت از صنایع داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. این مالیات ها ممکن است بر اساس قیمت و ارزش کالا یا ویژگی های آنها (مانند حجم ، وزن و غیره) تعیین و دریافت شوند. این نوع مالیات به سه طریق از مالیات دهندگان واردکننده اخذ می شود:

 

مالیات و انواع آن عوارض و مالیات های گمرکی

مالیات و انواع آن سود تجاری گمرک

مالیات و انواع آن بر واردات خودرو

 

ب) مالیات بر مصرف و فروش کالا و خدمات:

 

مالیات مصرف مالیاتی است که مصرف کنندگان در هنگام خرید (به همراه قیمت کالا) بر روی کالاهای خاصی می پردازند. به این ترتیب ، هر فردی که مقدار بیشتری از آن محصول را مصرف کند ، در نهایت مالیات بیشتری پرداخت می کند. اگرچه این نوع مالیات در نهایت توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می شود ، اما پرداخت آن به دولت وظیفه قانونی تولیدکنندگان و فروشندگان است.

 

انواع مختلفی از مالیات بر مصرف وجود دارد. مالیاتی که دولت از مصرف و فروش کالا و خدمات دریافت می کند به شرح زیر است:

 

مالیات و انواع آن مالیات بر فروش و خرید نوشابه های غیر الکلی.

مالیات و انواع آن مالیات از خرید و فروش الکل طبی و صنعتی از تولیدکنندگان و فروشندگان آن دریافت می شود

مالیات و انواع آن مالیات بر فروش سیگار از تولید کنندگان و فروشندگان.

مالیات و انواع آن مالیات بر خرید و فروش اتومبیل وضع می شود.

مالیات و انواع آن مالیات بر محصولات نفتی و پتروشیمی جمع آوری شده از تولیدکنندگان و فروشندگان.

خرید و فروش خاویار نیز مشمول مالیات است و مالیات دهندگان باید آن را بپردازند.

نوارهای صوتی و تصویری نیز مشمول مالیات هستند.

مالیات و انواع آن حق اشتراک تلفن های خودکار و خدمات مخابراتی بین المللی نیز در قوانین مالیاتی گنجانده شده است.

 

مالیات در اروپا

در بیشتر کشورها ، مالیات به عنوان مهمترین منبع درآمد دولت شناخته می شود و روشهای مختلفی برای جمع آوری مالیات وجود دارد. یکی از این روشها که در حدود 150 کشور متداول است ، است که خود در چند مرحله واردات ، تولید و توزیع کالا و خدمات ارائه شده و دریافت شده در هر کشور ، نرخ مالیات در هر کشور بین 3 تا 25 درصد متغیر است.

سه نوع سیستم مالیاتی در همه کشورهای جهان وجود دارد: مالیات بر اقامت ، مالیات بر شهروندی و مالیات بر زمین. در مورد مالیات اقامت ، باید گفت که اگر 183 روز در هر کشور بمانید ، مشمول مالیات بر درآمد خواهید شد. اگر شهروند کشوری هستید ، درآمد شما همچنان مشمول مالیات بر درآمد از هر نقطه از جهان است.

مشاوره مالی و مالیاتی تراز برتر

 

مقاله

تعریف مالیاتمالیات بر ارزش افزودهمالیات غیر مستقیممالیات مستقیممعافیت مایاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *