اقدامات لازم جهت ثبت نام کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟

تمامی شرکت‌ها برای فعالیت به کد اقتصادی نیاز دارند.کداقتصادی یک عدد 12 رقمی برای شناسایی یک واحد اقتصادی است. این کد چیزی مثل کد ملی یک شخص است، اما برای یک واحد اقتصادی و یک کسب و کار مشخص می‌شود. کداقتصادی یک عدد منحصربه‌فرد است که برای هر واحد اقتصادی با دیگر واحدهای اقتصادی تفاوت دارد. کد 12 رقمی اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی که خود زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هست تعیین و به یک کسب و کار ارائه می‌شود.

پس از ثبت یک شرکت و یا تشکیل یک واحد اقتصادی و قبل از انجام هرگونه فعالیت شخصیت حقیقی و یا حقوقی می بایست نسبت به تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی اقدام نماید.
طبق قانون تجارت، وفق مقررات مربوطه ظرف مدت 2 ماه از تاریخ ثبت شرکت باید حق تمبر سرمایه و یا به عبارتی نیم در هزار آن پرداخت گردد که این امر مستلزم تشکیل پرونده و دریافت کد اقتصادی ،شماره واحد مالیاتی ،کلاسه پرونده می باشد .
پس از تشکیل پرونده فیزیکی طبق آئین نامه تبصره 3 ماده 169اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مکلفند با رعایت ظوابط و مقررات این آئین نامه و به ترتیبی که سازمان اعلام می نماید؛از طریق مراجعه به سایت www.tax.gov نسبت به ثبت نام کد اقتصادی اقدام نمایند سازمان موظف است پس از تکمیل فرایند ثبت نام مودیان در نظام مالیاتی برای آنها شماره اقتصادی تخصیص و کارت اقتصادی صادر نماید.

ثبت نام کد اقتصادی

مهم‌ترین موارد کاربرد کد اقتصادی چیست؟

شاید برای مواردی مثل صدور فاکتور رسمی یا تنظیم دفاتر قانونی به کداقتصادی نیاز نداشته باشید اما مطمئن باشید کاربردهای کد اقتصادی فراتر از تصور خواهد بود. در خصوص کاربرد کد اقتصادی نیز می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد.

  • دریافت گواهی ارزش‌افزوده
  • دریافت کارت بازرگانی
  • شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها
  • عقد قراردادهای تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه اظهارنامه ارزش‌افزوده

جرائم عدم ثبت نام کد اقتصادی :

در صورت عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از طرف اشخاص ذی‌ربط، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های وابسته از ارائه‌ی هرگونه تسهیلات به این اشخاص خودداری می‌کند. عدم صدور صورت ‌حساب یا عدم درج کداقتصادی و همچنین عدم رعایت این دستورالعمل علاوه بر بی‌اعتباری دفاتر مربوطه از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در ماده‌ی ۸ قانون تعزیرات حکومتی، مشمول جرایم زیر می‌شود:

• برای بار اول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مبلغ مورد معامله

• برای بار دوم تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت ۳ ماه

• برای بار سوم حبس تعزیری از ۳ ماه تا ۶ ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول شرکت

اخذ کد اقتصادی

مراحل ثبت نام کد اقتصادی:

مراحل ثبت نام کد اقتصادی به صورت الکترونیکی از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir  به شرح زیر می باشد :

1- پیش ثبت نام کد اقتصادی :

در ابتدای فرایند ثبت نام کداقتصادی به منظور اخذ شماره اقتصادی مرحله پیش ثبت نام کد اقتصادی  می باشد. در این مرحله اطلاعات اولیه  از مودیان  دریافت می گردد . شماره تلفن همراه  تایید شده و لازم است تاییدیه پستی مرتبط با کد پستی محل فعالیت در سیستم بارگزاری گردد . سپس بعد از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی می گردد . درصورتی که  تا هفت روز اطلاعات وارده  را تایید ننمایید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار از سیستم حذف می گردد .

2- صحت سنجی اطلاعات:

در این مرحله بخشی از اطلاعات ثبت شده توسط مودیان مالیاتی  در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی شده و صحت آن مورد آزمون قرار خواهد گرفت. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک به مودی اطلاع رسانی خواهد گردید. مودی می بایستی مجدد وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار نمود .

3- تولید و ارسال اطلاعات کاربری:

چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام کد اقتصادی مورد تایید سازمان  امور مالیاتی قرار گیرد برای مودی  یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه که در مرحله اول تایید گردیده است، ارسال خواهد شد. قابل ذکر می باشد که  اطلاعات کاربری  ارسالی محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده مودی خواهد بود.

4- ثبت نام الکترونیک:

پس از دریافت اطلاعات کاربری از طریق سامانه تلفن همراه  باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده کلید تایید نهایی را فشار دهید.

5- اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی 45:

در این مرحله تمامی اطلاعات مودی در مرحله ثبت نام کد اقتصادی  در واحدهای ستادی و واحدهای میدانی و همچنین پرونده فیزیکی مالیاتی شما در حوزه بررسی شده و در صورت وجود مغایرت پیامکی جهت اصلاح اشکالات به شما ارسال خواهد شد. در نهایت چنانچه اطلاعات ثبت نام کد اقتصادی مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار گیرد، به مرحله نهایی 45 رسیده و امکان ارسال اظهارنامه الکترونیک و همچنین استفاده از سایر خدمات سازمان را خواهید داشت.

مدارک موردنیاز برای دریافت کد اقتصادی :

در پایان بد نیست به مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی نیز اشاره کنیم تا قبل از اقدام برای ثبت نام از تکمیل آن مطمئن شوید و مجبور به دوباره‌کاری نشوید.

  • دریافت دفترچه مخصوص (و تکمیل کردن آن) – دفترچه را باید از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی دریافت کنید.
  • دریافت فرم‌های مورد نیاز دریافت کد اقتصادی – برای دریافت این فرم‌ها نیز باید به واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی مراجعه کنید.
  • رونوشت شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت‌مدیره
  • رونوشت آگهی تأسیس شرکت (2 نسخه)
  • آخرین تغییرات ثبتی شرکت (2 نسخه)
  • رونوشت اساسنامه
  • رونوشت اظهارنامه
  • رونوشت روزنامه رسمی
  • رونوشت پروانه و مجوز بهره‌برداری و تأسیس شرکت
  • رونوشت سند ملک محل فعالیت یا اجاره‌نامه تائید شده از اداره مالیات به همراه رونوشت آن
  • نامه تاریخ شروع فعالیت (درصورتی‌که شرکت شروع به فعالیت کرده است)
  • نامه عدم شروع فعالیت (درصورتی‌که فعالیت شرکت شروع نشده است)
  • رسید پرداخت مالیات حق تمبر به دارایی

دریافت کد اقتصادی به عنوان وسیله ای جهت احراز هویت اشخاص، جز جدانشدنی فرایند تجاری می‌باشد. روند تهیه مدارک و ارایه آنها وهم چنین طی مراحل دریافت این کد نیازمند انجام پروسه ای است که بهتر است انجام آن توسط افرادی کارشناس و خبره صورت گیرد.

موسسه حسابداری تراز برتر، با تکیه بر تجربیات حرفه ای و سرمایه نیروی انسانی متخصص خود همیشه آماده ارائه بهترین خدمات می‌باشد.

مشاوره مالی و مالیاتی تراز برتر

ثبت نام مالیاتی

ثبت نام کد اقتصادیدریافت کد اقتصادیکاربرد کد اقتصادیکد اقتصادی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *