تنظیم و ارسال صورت معاملات فصلی

تهیه صورت معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی چیست؟

یکی از اصطلاحات نسبتاً جدید مالیات ایران، مالیات فصلی یا همان صورت معاملات فصلی است. این نحوه ابراز درآمد چند سالی است که به‌صورت جدی بر روی برخی مشاغل اعمال می‌شود. علت اصلی این موضوع ایجاد شفافیت و دقت و سادگی در انجام محاسبات است. بخش بخش شدن محاسبه این معاملات و ارسال آن از طرفی برای کسب و کارها نیز آسان تر خواهد بود. در پایان سال مالی ممکن است به دلیل ازدحام کار این مسئله باعث ایجاد دشواری های زیادی برای یک کسب و کار شود.

تعریف دقیق معاملات فصلی به این شکل است. صورت معاملات فصلی یک صورت مالی است که در آن به همه خرید و فروش هایی که توسط یک شخص حقیقی یا حقوقی در یک فصل انجام شده است اختصاص داده میشود. اطلاعاتی که باید در این صورت ارائه شود شامل تمام مبادلات آن کسب و کار به همراه جزئیات مربوط اطلاعات طرف های معاملات و بسیاری از جزئیات دیگر است.

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی:

سامانه معاملات فصلی مالیاتی طبق ماده ۹۵ و ۱۶۹ مکرر در اختیار مشمولان قانون مالیات مستقیم قرار دارد. کلیه مودیان حقیقی یا حقوقی باید هر ۳ ماه یک بار (تا ۴۵ روز پس از پایان هر فصل)، بایستی اطلاعات فصلی خرید و فروش و قرارداد ها را ثبت کنند.

تفاوت صورت معاملات فصلی با مالیات بر ارزش افزوده:

ممکن است صورت های معاملات فصلی را با مالیات بر ارزش افزوده اشتباه بگیرید. لازم به ذکر است در ثورت معاملات فصلی مالیاتی دریافت یا پرداخت نمی شود. این روش برای شفافیت بیشتر معامله هایی است که مودیان مالیاتی انجام می دهند. در حالی که مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که مشمولین آن مکلف به ارائه صورت معاملات فصلی می باشند و در نهایت بایستی پرداخت شود.

مشمولین ارسال صورت معاملات فصلی :

بر اساس تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم که به صورت معاملات فصلی اختصاص دارد، سه گروه موظف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند.

این سه گروه عبارت‌اند از:

  • اشخاص حقوقی (شرکت‌ها)
  • اشخاص حقیقی (مشاغل) گروه اول
  • صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

استثنائات و معافیت‌های صورت معاملات فصلی :

باوجود تمام قوانینی که برای ارسال صورت معاملات ارزی ذکر شد، برخی استثنائات و معافیت‌ها نیز در این قانون دیده‌شده است. در برخی موارد نیازی به درج شماره اقتصادی طرف معامله در صورتحساب نیست. این موارد عبارت‌اند از؛

موارد معاف از درج شماره اقتصادی :
  • فروش کالا و خدمات به مصرف‌کننده نهایی
  • معامله با مشمولین ماده 81 (شاغلین حوزه‌های کشاورزی، دام‌پروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبورعسل و …)
  • معامله با اشخاص حقیقی با مبلغ تا 5 درصد حدنصاب «معاملات کوچک موضوع قانون برگزاری مناقصات» (این مبلغ در سال 98، یک‌میلیون شش‌صد و چهل هزار تومان است)
  • خرید از فروشندگانی که ملزم به ثبت‌نام در نظام مالیاتی نیستند (ارگان‌ها و نهادهای دولتی و …)

همچنین برخی از معاملات مؤدیان نیز نیازمند ارسال صورتحساب نیست. این معاملات عبارت‌اند از:

موارد معاف از ارسال صورتحساب :
  • خریدوفروش و سود و کارمزد اوراق بهادار
  • خریدوفروش سهام الشرکه و حق تقدم سهام یا سهام الشرکه
  • سود و کارمزد جریمه‌های بانک‌ها، صندوق تعاون، صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مؤسسات اعتباری غیر بانکی مجاز و صندوق‌های قرض‌الحسنه
  • حق عضویت اعضاء مجامع حرفه‌ای، احزاب و انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح
  • کمک‌ها، جوایز و هدایای بلاعوض
  • مبالغی که تحت عناوین جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات (به‌استثناء مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده) حق ثبت، حق تمبر، حقوق گمرکی و موارد مشابه به دستگاه‌های اجرائی پرداخت می‌شود
  • وجوه پرداختی بابت حق نگهداری (شارژ) ساختمان محل فعالیت و آبونمان‌های پرداختی

جرایم مرتبط با گزارشات معاملات فصلی :

تمام شرایطی که پیش‌ازاین برای تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی گفته شد قابل تخطی است. قانون برای تخلف از این شرایط، جرائمی را برای مؤدیان در نظر گرفته است.

در ادامه آن‌ها را می‌خوانید:

  1. عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله حسب مورد یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود:

مشمول جریمه ای معادل دو درصد (۲%) مبلغ معامله ای که بدون رعایط ضوابط انجام شده است.

  1. عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور:

مشمول جریمه ای معادل یک درصد(۱%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می گردد.

  1. استفاده کنندگان از شماره اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که شماره اقتصادی آنان مورد استفاده قرار گرفته است، مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
  2. در صورتی که طرفین معامله در معاملات خود از انجام هر یک از تکالیف مقرر در این ماده خودداری کنند، متضامنا مسئول خواهند بود.
  3. اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بند های الف و ب ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم، مکلف به نگهداری صورت حساب های مربوط به خرید های خود در سال عملکرد و سال بعد از آن می باشند و در صورتی که ماموران مالیاتی آن را درخواست کنند بایستی آنها را ارائه کنند در غیر این صورت مشمول جریمه ای معادل ده درصد(۱۰%) صورت حساب های ارائه نشده خواهند شد.
  4. هر گونه جعل، تقلب، معاملات غیر واقعی، سواستفاده و تبانی اشخاص موضوع دستور العمل ماده ۱۶۹ در ارتباط با صدور صورت حساب و شماره اقتصادی، خلاف مقررات بوده و ضمن مسئولیت تضامنی مطابق با قانون مبارزه با پولشویی، قانون ارتقای سلامت نظام اداری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر قوانین و مقررات مربوطه اقدام خواهد شد.

بهترین راه تهیه و تنظیم صورت معاملات معاملات 

تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی دارای پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های فراوانی است. طبیعتاً این صورت معاملات درنهایت در اظهارنامه مالیاتی شما درج‌شده و معیاری برای مالیات پرداختی شما خواهد بود. اینجاست که به نقش حیاتی صورت معاملات فصلی پی می‌بریم.

برای تهیه صورتحساب‌های مالی خود به بهترین نحو و ارسال صورت معاملات فصلی خود به بهترین شکل، نیازمند تجربه و تخصص بالا در این زمینه هستید. یک مشاور مالیاتی متبحر تجربه بالایی در حوزه استانداردهای حسابداری و تهیه صورتحساب‌های مالی دارد. این مشاور به بهترین شکل ممکن می‌تواند کسب‌وکار شما را در تهیه صورت معاملات فصلی یاری کند.

موسسه تراز برتر، با بهره‌گیری از مشاوران مالیاتی خبره، آماده ارائه خدمات مشاوره مالیاتی به مجموعه شما و انجام امور مربوط به تهیه صورت معاملات فصلی است. با ما در تماس باشید تا خسارات ناشی از مالیات مضاعف را به حداقل برسانید.

خدمات مالیاتیمقاله

جرایم مرتبط با معاملات فصلیصورت معاملات فصلیمالیات فصلیمعافیت‌های صورت معاملات فصلیمهلت ارسال صورت معاملات فصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *